Carlos Oliveira Santos

costerra1953@gmail.com

Education
PhD in Political Science, specialization in Public Policies, NOVA School of Social Sciences and Humanities;
Course of Social Marketing in Public Health, University of South Florida USA (2005);
Post-Graduation in Political Science, Political Studies Institute – Portuguese Catholic University (1998-2000);
Bachelor Degree in Portuguese Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities – NOVA School of Social Sciences and Humanities (1979-1983).

Main Areas of Research
Public Policies; Social and Behavior Change; Political Marketing; Public Marketing; Social Marketing; Cultural Marketing; Marketing for Social Economy; Marketing for Health.

Professional and Academic Experience
Guest Professor in Public and Social Policies Institute;
Auxiliar Professor in Architecture Faculty – FCT NOVA;
Assistant in ISCEM;
Independent Consultant, mainly for business edition area, of several Portuguese institutions and companies based in Portugal, as the Grupo Mota-Engil, Galp Energia, Grupo Amorim, Grupo Pestana, Coats & Clark, Fundação Cebi;
Was copywriter in the BBDO company and creative director at BJKE company (Grupo Sonae) and held various journalistic positions, in publications as Diário de Notícias (DN), Visão, Semanário, JL-Jornal de letras, artes e ideias;
Academic Professor since 1992 in several faculties (ISCTE-IUL, ISCSP, ISLA, UAL, ISCEM and Instituto Superior D. Afonso III).

Participation in Projects
Representative for Portugal (2017-2019) of the European Social Marketing Association;
Social Marketing Portugal (since 2009);
Open Design Innovation Project (University of California, Berkeley, 2010);
Oscar Niemeyer 100 years Portugal (comission coordinator for the celebrations, 2007-2009);

Awards and Distictions
1st Prize in Journalism of the Região de Turismo do Algarve (1995).

Publications

Books
Social Marketing in a Country: The British Experience (Charleston, SC, CreateSpace, 2016);
A História das Obras da Mota-Engil na Expo’98. Uma Empresa é Um Mar (prefácio de António Mota, Lisboa, Mota-Engil, 2015);
Patrice Trovoada. Uma Voz Africana (prefácios de Vitor Ramalho e Ângelo Correia, posfácio de Patrice Trovoada; Lisboa, Âncora Editora, 2014);
A História da Obra de Regularização do Baixo Mondego. Uma Empresa é um Rio (prefácio de António Mota; Lisboa, Mota-Engil, 2013);
Melhorar a Vida. Uma Guia de Marketing Social (coordenador e co-autor, com Ana Simões, Jorge Atalaia, Nuno Lopes, Anabela Maranga, Carla Gil e Sara Ribeiro; Alverca, Fundação CEBI e EQUAL, 2004; prefácio de Luís Reto; edições em português e francês; 1.ª edição, 2004; 2ª edição, ebook, 2011; 2ª edição impressa, 2012);
Design como Recurso Estratégico Empresarial: Um Estudo dos Impactos do Design. Casos de Estudo, Indústria Transformadora Portuguesa (co-investigador no grupo de investigação De.:SID, com a coordenação editorial de Luís Romão e Rita Almendra; Lisboa, Centro Editorial e de Comunicação da Faculdade de Arquitectura, 2011);
Design as a Company’s Strategic Resource: A Study of the Impacts of Design. Report Online Questionaire De.:SID (co-investigador do grupo de investigação De.:SID, com a coordenação editorial de Luís Romão e Rita Almendra; Lisboa, Centro Editorial e de Comunicação da Faculdade de Arquitectura, 2011; edição bilingue em português e inglês);
Até Onde Nos Levar o Saber. Uma História dos 40 Anos do ISCTE-IUL (prefácio de Luís Reto; Lisboa, ISCTE-IUL, 2012);
O Nosso Tempo. Uma História da Galp Energia (prefácio de Manuel Ferreira De Oliveira; Lisboa, Galp Energia, 2011; edição em português e inglês);
Casa da Calçada. História e Vida de Um Hotel Único (co-autor, com Luísa Godinho; prefácio de António Mota, Manuela Mota, Teresa Mota e Paula Mota, incluindo os depoimentos de António Mega Ferreira, João de Freitas, Paul-François Vranken, Jaume Tàpies, Eduard Dirk Niepoort e Pedro Barros; Amarante, Mota-Engil, 2011; edição bilingue em português e inglês);
Herdade do Peral. Uma História de Oito Séculos (prefácio de Américo Amorim; Mozelos, Sociedade Agrícola do Peral, 2011; edições em português, espanhol e inglês);
Uma Vida Cheia. Adolfo Roque, 1934-2008 (prefácio de Aníbal Cavaco Silva; Lisboa, Edições Inapa, 2009;
Olhar Niemeyer (prefácio de Álvaro Siza; inclusão de textos de Bernardo Rodrigues e Raphael Iruzun Martins; Lisboa, Teorema, 2009; edição bilingue em português e inglês);
Por Todos. História da Fundação CEBI, 1968-2008 (prefácio de Aníbal Cavaco Silva; Alverca do Ribatejo, Cebi, 2008);
Clusters Unidos pela Natureza. O Mundo do Vinho e da Cortiça (prefácio de Américo Amorim; Mozelos, Grupo Amorim, 2008; edições em português, espanhol, francês, inglês, alemão, russo e chinês);
US America (com fotografias de Ana Branca; Lisboa, Scribas Editores, 2008);
O Nosso Niemeyer (com fotografias de António Moutinho; Porto, Campo das Letras, 2001; 2ª edição, Lisboa: Teorema, 2007; edições bilingues em português e inglês);
Palavras Somos Nós (prefácio de Inês Pedrosa; Lisboa, Scribas Editores, 2006);
Construir uma Vida, A História de Manuel Mota e da Mota & Companhia (prefácio de António Ramalho Eanes; Lisboa, Mota-Engil, 2006);
Uma Linha de Vida, Os 100 anos da Coats & Clark em Portugal (prefácio de Charles Murray; Vila Nova de Gaia, Coats Portugal, 2005);
O Livro da Cortiça (prefácio de Manuel Castelo Ramos; Lisboa, Edição do Autor, 2000);
Amorim. História de uma Família (prefácio de Américo Amorim; Mozelos, Grupo Amorim, 2 volumes, 1997; edições em português, espanhol, francês, inglês e alemão);
Anuário de Poesia de Autores Não-Publicados (co-autor com o pseudónimo Carlos d’Ó; Lisboa, Assírio & Alvim, 1984);
P´ra Lavras (co-autor; Azambuja, Edição dos Autores, 1982);
Hipólito José da Costa, Uma Vida Dedicada à Maçonaria (editor executivo de obra da autoria de Manuel Pinto dos Santos; prefácio de Fernando Lima; Lisboa, Grémio Lusitano, 2014);
ISCTE 35 Anos (co-organizador e editor; prefácio de Luís Reto; Lisboa, ISCTE, 2007).

Recent Scientific Articles
«A national policy process on social marketing», Social Marketing Quarterly, submetido; «Revisitar a política nacional britânica de marketing social», Revista de Gestão dos Países de Língua Portuguesa, aceite para publicação;
«In Our Heart: Political Foundations of Social Marketing», Revista Portuguesa de Ciência Política, Número 0, 2010, pp. 51-56;
«Can Toilet Paper Be Black?», Design Management Review, 20(2), Spring 2009, pp. 38-45;
«Niemeyer e Portugal – Uma Polémica», Artitextos, Revista do Centro Editorial da Faculdade de Arquitectura da Universidade Técnica de Lisboa, nº 7, Dezembro de 2008, pp. 157-174;
«O Marketing Social como Instrumento das Políticas Públicas», Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão, nº 3, Julho de 2006, pp. 28-35;
«A Eficácia da Comunicação Pública: Por uma Perspectiva Integrada da Comunicação, do Marketing Social e das Políticas Públicas», Revista de Comunicação e Marketing, nº 3, Julho de 2002, pp. 51-64.

Recent Communications and Scientific Meetings
«A national policy process on social marketing: The British case» (World Social Marketing Conference, Washington, USA, 2017);
«Marketing social num país» (Conferência «Novas Dimensões do Marketing Social», Lisboa, ISCTE-IUL, Portugal, 2016);
«Social marketing in a country: The British experience» (European Social Marketing Conference, Espoo, Finland, 2016);
«Social marketing in a country: The British experience» (41st Macromarketing Conference, Dublin, Ireland, 2016);
«A national social marketing strategy: A cognitive approach» (European Social Marketing Conference, Lisboa, Portugal, 2012).